Tuarascáil an Bhoird

An Ráiteas Rialachais

Cuireann Bord Uisce Éireann (“an Bord”) Tuarascáil an Bhoird don bhliain airgeadais dar críoch 31 Nollaig 2024 i láthair.

Corpraíodh Uisce Éireann (“an Chuideachta”) i mí Iúil 2013 de bhun an Achta Seirbhísí Uisce 2013. Is Cuideachta Gníomhaíochta Ainmnithe é Uisce Éireann faoi theorainn scaireanna le Bunreacht (Meabhrán agus Airteagail Chomhlachais) i gcomhréir le hAcht na gCuideachtaí 2014. Is fóntas rialáilte é Uisce Éireann, atá á rialú go heacnamaíoch ag an gCoimisiún um Rialáil Fóntais agus á rialú ag an nGníomhaireacht um Chaomhnú Comhshaoil.

Tar éis fhógra an Rialtais in 2018, go mbeadh Uisce Éireann ina fhóntas neamhspleách, faoi úinéireacht phoiblí, tráchtála agus rialáilte agus nach mbeadh sé ina fhochuideachta de chuid Ghrúpa Ervia a thuilleadh, scar Uisce Éireann go dlíthiúil ó Ervia le héifeacht ón 01 Eanáir 2023.

Le linn 2024, chomhlíon Uisce Éireann forálacha an Chóid Cleachtais chun Comhlachtaí Stáit a Rialú (“an Cód”), de reir mar a bhaineann sé le haonán stát-tionscanta tráchtála. I gcomhréir le foráil 1.9 de na Riachtanais um Thuairisciú Gnó agus Airgeadais arna leagan amach sa Chód,tuairiscíonn Uisce Éireann chuig an Aire Tithíochta, Rialtais Áitiúil agus Oidhreachta (“an tAire”) maidir lena ghéilliúlacht don Chód.

Ráiteas Comhlíontachta na Stiúrthóirí

Aithníonn an Bord gurb é an Bord atá freagrach as a áirithiú go bhfuil a cuid oibleagáidí ábhartha de réir Alt 225 in Acht na gCuideachtaí 2014 á gcomhlíonadh ag an gCuideachta.

Tá an Bord den tuairim go bhfuil na beartais, na struchtúir agus na socruithe atá i bhfeidhm ag an gCuideachta oiriúnach chun a chur ar chumas na Cuideachta, comhlíontacht ábhair a áirithiú i ndáil le hoibleagáidí ábhartha. Tá “oibleagáidí ábhartha” na Cuideachta sainaitheanta sa Ráiteas Beartais um Chomhlíontacht agus sa Mhaitrís Chomhlíontachta lena mbaineann, ina n-aithnítear na príomhghníomhartha agus seiceálacha nach mór a bheith i bhfeidhm. Tá an Ráiteas Beartais um Chomhlíontacht seo curtha in iúl do bhainisteoirí sinsearacha uile na Cuideachta chun comhlíonadh leanúnach agus láidir a chinntiú. Rinne an Bord athbhreithniú i lár agus ag deireadh na bliana airgeadais ar na socruithe agus struchtúir a bhí ann don bhliain 2024 d’fhonn comhlíontacht ábhair na cuideachta lena hoibleagáidí ábhartha a áirithiú.

Ós rud é gur próiseas dinimiciúil é an comhlíonadh a mbíonn an-chuid beartas agus nósanna imeachta mar chuid de, tá tiomantas ón mBord agus ón mbainistíocht shinsearach agus tacaíocht ó na fostaithe, na conraitheoirí agus na gníomhairí go léir ríthábhachtach ionas go mbeidh an beartas éifeachtach. Tá an Bord tiomanta do thimpeallacht a chothú ag leibhéal an Bhoird agus ar fud na Cuideachta, ina n-ardófar feasacht ar aidhmeanna an Ráitis ar Bheartas Comhlíontachta, ina léireofar meas air agus ina chuirfear a aidhmeanna chun cinn.

Ról agus freagrachtaí an Bhoird

Is é ról an Bhoird ceannaireacht agus treoir a sholáthar don Chuideachta agus dea-rialachas a chinntiú ar fud Uisce Éireann laistigh de chreatlach rialaithe atá stuama agus éifeachtach. Déanann an Bord an tasc seo trí dhúshlán a thabhairt d’fheidhmíocht ar bhealach tairbheach agus trí thacú le moltaí a fhorbairt maidir le straitéis. Leagtar amach sa Chreat Rialachais sceideal foirmiúil na nithe atá forchoimeádta do Bhord Uisce Éireann (a bhfuil cuid acu faoi réir cheadú an Aire).

Is é an Feidhmeannas a dhéanann riarachán laethúil na cuideachta, faoi bhainistíocht an POF, i comhréir leis na spriocanna straitéiseacha agus na doiciméid beartais atá faofa ag an mBord agus laistigh de thimpeallacht rialaithe stuama agus éifeachtach. Déantar cinntí oibriúcháin agus airgeadais agus aird á tabhairt ar na spriocanna atá socraithe ag an mBord a bhaint amach, ag féachaint d’oibleagáidí reachtúla Uisce Éireann agus ionchais na scairshealbhóirí.

Áirítear an méid seo a leanas le Sceideal na nithe atá forchoimeádta le haghaidh cheadúnú ón Bord mar atá leagtha amach i gCreat Rialachais Uisce Éireann:

Ar na hábhair arna bhreithniú ag an mBord i rith na bliana 2024 tá an méid a leanas:

  • Buiséid Bhliantúla, Straitéis Chorparáideach agus Scórchárta Ualaithe.
  • Doiciméid thábhachtacha beartais a bhfuil tábhacht straitéiseach ag baint leo a eisiúint le haghaidh comhairliúcháin.
  • Maoirseacht a dhéanamh ar fheidhmíocht maidir le Sláinte agus Sábháilteacht.
  • Gan dochar do thoscaireachtaí áirithe, caiteachas ar fad i ndáil le tionscadail infheistíochta agus caipitil agus faomhadh mórthéarmaí conartha mar a cheanglaítear leis na Treoirlínte Bonneagair agus leis na Treoirlínte a Bhaineann go Sonrach le hEarnáil an Uisce.
  • Tuarascáil Bhliantúil agus Ráitis Airgeadais Bhliantúla.
  • Iniúchóir seachtrach a cheapadh/a bhaint.
  • Cúrsaí an chisteáin.
  • Spriocanna maidir le Gníomhú ar son na hAeráide agus Inbhuanaitheacht a cheadú agus maoirseacht a dhéanamh ar thuairisciú inbhuanaitheachta.
  • Leasuithe suntasacha ar an scéim pinsin.
  • Téarmaí fostaíochta an lucht bainistíochta sinsearaí.
  • Cód Iompair Gnó, Beartas Bainistithe Riosca Eagraíochtúil, Beartas Frithchalaoise, Polasaí um Nochtaí Cosanta agus an Polasaí Frith-Bhreabaireachta agus Frith-Éillithe.
  • Na nithe go léir a éilíonn faomhadh ón Aire.
  • Ionchúisimh choiriúla maidir le neamhchomhlíonadh ceadúnais eisiltigh trádála nó aon fhoráil a bhaineann le hAchtanna um Sheirbhísí Uisce 2007 go 2022.
  • Faomhadh Bhuiséad Bhliantúil 2023.
  • Faomhadh Bhuiséad Bhliantúil 2025.
  • Faomhadh Mhéadrachtaí Scórchláir Chomhardaithe 2024 agus monatóireacht arsprioc-éachtaí.
  • Dréachtphlean Straitéiseach do Sheirbhísí Uisce 2050.
  • Plean Maoinithe Straitéiseach 2025-2029.
  • Nuashonrú míosúil airgeadais agus oibríochtaí agus réamhaisnéis ráithiúil.
  • Faomhadh buiséad le haghaidh cláir chaipitil agus caiteachas caipitiúil.
  • Nuashonruithe Ráithiúla Riosca.
  • Aicmiú Riosca a cheadú, Dúil Riosca agus Straitéis Eagraíochtúil Riosca 2025-2029.
  • Nuashonruithe míosúla Sábháilteachta chomh maith le hathbhreithniú leathbhliantúil mion agus domhain.
  • Nuashonruithe ráithiúla ar shócmhainní criticiúla.
  • Nuashonruithe faoin Tionscadal Soláthar Uisce agus faoi Thionscadal Draenála Mhórcheantar Bhaile Átha Cliath.
  • Cur i láthair straitéise.
  • Nuashonruithe ar Rialú Ioncaim 4 agus 3.
  • Breithniú ar Ráiteas Bheartais Chomhlíontachta an Stiúrthóra.
  • Athbhreithniú ar éifeachtúlacht na rialaithe inmheánacha.
  • Nuashonruithe maidir le feidhmíocht sceite agus bearta i dtaobh uasmhéadú soláthair.
  • Maoirseacht ar bhearta riosca Cibearshlándála.
  • Taraifí tráchtála agus taraifí eisilteach tráchtála a mheas.
  • Athbhreithniú ar Éifeachtúlacht an Bhoird.
  • Faomhadh leasuithe ar dhoiciméid Rialachais Corparáideacha lena n-áirítear an Creat Rialachais agus Téarmaí Tagartha an Bhoird agus an Choiste.

Ráiteas ar Fhreagrachtaí na Stiúrthóirí don Tuarascáil Bhliantúil agus do na Ráitis Airgeadais

Tá an Bord freagrach as Tuarascáil na Stiúrthóirí agus na ráitis airgeadais a ullmhú de réir Acht na gCuideachtaí 2014 agus na rialachán is infheidhme. Tá na Stiúrthóirí freagrach as cothabháil agus sláine na faisnéise corparáidí agus airgeadais atá ar shuíomh gréasáin na Cuideachta www.water.ie. Tá an reachtaíocht in Éirinn maidir le hullmhúchán agus scaipeadh Ráitis Airgeadais éagsúil ón reachtaíocht i ndlínsí eile.

Ceanglaíonn dlí cuideachtaí na hÉireann ar na Stiúrthóirí ráitis airgeadais a ullmhú maidir le gach uile bhliain airgeadais. Tá cinneadh déanta ag na Stiúrthóirí faoin dlí, na ráitis airgeadais a ullmhú de réir na gCaighdeán Idirnáisiúnta um Thuairisciú Airgeadais, mar atá glactha ag an Aontas Eorpach (“creat ábhartha um thuairisciú airgeadais”). Faoi dhlí na gcuideachtaí, níl cead ag na stiúrthóirí na ráitis airgeadais a fhaomhadh go dtí go bhfuil siad sásta go dtugann siad léargas ceart agus cóir ar shócmhainní, dliteanais agus staid airgeadais na Cuideachta amhail ar dháta dheireadh na bliana airgeadais, agus ar bhrabús nó caillteanas na Cuideachta sa bhliain airgeadais, agus go gcloíonn siad ar gach bealach eile le hAcht na gCuideachtaí 2014.

Agus na ráitis airgeadais sin á n-ullmhú, tá sé de dhualgas ar na Stiúrthóirí na nithe seo a leanas a dhéanamh:

  • Beartais chuntasaíochta oiriúnacha a roghnú do ráitis airgeadais na Cuideachta agus iad a chur i bhfeidhm go seasta.
  • Breithiúnais agus meastacháin a dhéanamh atá stuama réasúnta.
  • A lua cé acu ar ullmhaíodh nó nár ullmhaíodh na ráitis airgeadais i gcomhréir leis na caighdeáin chuntasaíochta is infheidhme, na caighdeáin sin a aithint, agus aird a thabhairt ar chúiseanna imeachta ábhartha ar bith ó na caighdeáin sin agus aon tionchar gaolmhar a bhí aige.
  • Na ráitis airgeadais a ullmhú ar bhonn an ghnóthais leantaigh ach amháin má tá sé míchuí glacadh leis go leanfaidh an Chuideachta i mbun gnó.

Tá na Stiúrthóirí freagrach as a chinntiú go gcoinníonn an Chuideachta taifid chuntasaíochta leordhóthanacha nó go gcoinnítear ar a son iad, ina mínítear agus ina dtaifeadtar idirbhearta na Cuideachta i gceart, agus a ligeann do shócmhainní, dliteanais, staid airgeadais agus brabús/caillteanas na Cuideachta a bheith deimhnithe go réasúnta cruinn, agus a chuireann ar chumas na Cuideachta a chinntiú go gcloíonn na ráitis airgeadais agus tuarascáil an Stiúrthóra le hAcht na gCuideachtaí 2014, agus a ligean do na ráitis airgeadais a bheith iniúchta. Tá siad freagrach chomh maith as sócmhainní na Cuideachta a chosaint agus as bearta réasúnta a dhéanamh dá bharr chun calaois agus neamhrialtachtaí eile a chosc agus a bhrath.

Forbhreathnú an Bhoird

Comhdhéanamh, ceapadh agus atoghadh an Bhoird

Tá struchtúr an Bhoird forordaithe de réir reachta, dá bhforáiltear in Alt 6A den Acht um Sheirbhísí Uisce 2013. Líontar folúntais Boird i gcomhréir leis na Treoirlínte maidir le Ceapacháin chuig Boird Stáit. Téann an Cathaoirleach i dteagmháil leis an Aire roimh phróiseas cheapacháin an Bhoird faoi na sainscileanna agus éagsúlacht atá á n-éileamh ag an mBord.

Foráiltear an méid seo a leanas le hAlt 6A den Acht um Sheirbhísí Uisce 2013:

  • Beidh níos mó ná 5 ach nach mó ná 10 Comhaltaí ar an mBord.
  • Ceapann an tAire Tithíochta, Rialtais Áitiúil agus Oidhreachta Comhaltaí Boird le toiliú an Aire Caiteachais Phoiblí, Bonneagair, Athchóirithe na Seirbhíse Poiblí agus Digitithe.
  • Ainmneoidh Comhdháil na gCeardchumann Comhalta Boird amháin.
  • Beidh an POF mar Chomhalta Boird de bhrí oifige den Chuideachta.

Is féidir breathnú ar phróifílí iomlána bhaill reatha an Bhoird sa rannóg Bord Uisce Éireann.

Chuaigh téarma oifige Tony Keohane, Cathaoirleach an Bhoird, in éag an 21 Meitheamh 2024 agus ceapadh Jerry Grant mar Chathaoirleach ar an 16 Iúil 2024.

Chuaigh téarma oifige an chomhalta den Bhord Fred Barry in éag ar an 19 Eanáir 2024, chuaigh téarma oifige an chomhalta den Bhord Christopher Banks in éag ar an 21 Meitheamh 2024, agus d’éirigh an comhalta den Bhord Liz Joyce as ar an 11 Deireadh Fómhair 2024. Ceapadh Michael Nolan ar an mBord le héifeacht ón 20 Eanáir 2024, agus ceapadh Paul Reid ar an mBord le héifeacht ón 16 Iúil 2024 agus ceapadh Douglas Millican le héifeacht ón 12 Deireadh Fómhair 2024.

Mar Chathaoirleach an Bhoird, tá Jerry Grant freagrach as an mBord a threorú agus as éifeachtúlacht agus rannpháirtíocht iomlán gach Comhalta Boird a chinntiú.

Tá Rúnaí na Cuideachta, Richard O’Sullivan, freagrach as a chinntiú go gcomhlíontar nósanna imeachta an Bhoird agus as comhairle a chur ar an mBord, tríd an gCathaoirleach, faoi chúrsaí rialachais i gcoitinne.

Tá cothromaíocht chuí scileanna, taithí agus eolais ag an mBord ar an gCuideachta le gur féidir leis a chuid dualgas agus freagrachtaí a chomhlíonadh go héifeachtach. Tá sé mór go leor le déanamh cinnte gur féidir leas a bhaint mar is cuí as an gcothromaíocht scileanna agus an taithí sin agus gur féidir athruithe ar bhallraíocht an Bhoird a láimhseáil gan cur isteach iomarcach a chruthú.

Is faoin Aire atá athcheapacháin chuig an mBord, tar éis do théarma oifige Comhalta Boird dul in éag, agus déantar iad tríd an tSeirbhís Ceapacháin Phoiblí.

Ionduchtú agus forbairt Stiúrthóirí nua

Nuair a cheaptar iad, faigheann Comhaltaí Boird doiciméid mhionsonraithe faisnéise, chomh maith le heolas rialachais, airgeadais agus oibriúcháin, agus an deis faisnéis a fháil ón bhfoireann Feidhmiúcháin maidir le gnéithe éagsúla ghnó na Cuideachta. Téann Rúnaí na Cuideachta i dteagmháil le Comhaltaí an Bhoird maidir lena riachtanais shainiúla, amhail freastal ar chomhdhálacha, ar chúrsaí agus ar sheimineáir ghréasáin a bhaineann leis an ngnó nó ar chruinnithe faisnéise ón mbainistíocht maidir le hábhair ar leith.

Neamhspleáchas

Tá 9 Stiúrthóirí Neamh-fheidhmiúcháin neamhspleácha agus 1 Stiúrthóir Feidhmiúcháin ar Bhord Uisce Éireann.

Ceanglaítear ar Chomhaltaí Boird, i gcomhréir le forálacha an Chóid Cleachtais, aon leas ábhartha a chur in iúl agus chun fanacht glan amach as plé an Bhoird i gcás ina bhfuil leas díreach nó indíreach acu.

Luach saothair, costais agus tinreamh an Bhoird

Tá Comhaltaí Neamhfheidhmiúcháin an Bhoird i dteideal táillí, ar scála arna chinneadh ag an Aire. Tá luach saothair POF Uisce Éireann leagtha amach don bhliain 2024 i nóta 3 de na ráitis airgeadais. Tá achoimre ar sceideal tinrimh ag cruinnithe Boird in 2024 thíos.

Ball Boird

Luach Saothair (€)

Costais (€)

An Bord (i láthair/incháilithe)

Coiste Iniúchóireachta agus Riosca (i láthair/incháilithe)

An Coiste Infheistíochta, Bonneagair agus Inbhuanaitheachta (i láthair/incháilithe)

An Coiste Cláir um Athrú Chun Feabhais Uisce Éireann (i láthair/incháilithe)

An Coiste Luach Saothair (i láthair/incháilithe)

Jerry Grant (Cathaoirleach an Bhoird)

(arna cheapadh 16 Iúil 2024)1

14,538

5/5

-

4/5

-

2/2

Tony Keohane (Cathaoirleach an Bhoird)

(Téarma Oifige in éag an 21 Meitheamh 2024)1

15,144

-

6/6

-

-

-

4/4

Christopher Banks (Téarma Oifige in éag an 21 Meitheamh 2024)1

7,572

348

5/6

-

5/5

4/4

-

Fred Barry (Téarma Oifige in éag an 19 Eanáir 2024)1

909

0/1

-

-

-

-

Gerry Britchfield

15,750

2,657

11/11

8/8

-

-

6/6

Niall Gleeson (POF)2

-

10/11

-

11/11

6/7

-

Liz Joyce (éirithe as an11 Deireadh Fómhair 2024)1

12,358

-

8/8

-

-

6/6

5/5

Patricia King3

-

-

11/11

-

-

7/7

6/6

Eileen Maher

15,750

-

11/11

8/8

-

-

6/6

Cathy Mannion

15,750

-

11/11

8/8

11/11

-

-

Douglas Millican ceaptha an 12 Deireadh Fómhair 2024)1

3,473

138

3/3

-

1/1

-

Michael Nolan (arna cheapadh 20 Eanáir 2024)1

14,841

-

10/10

11/11

7/7

-

Paul Reid (arna cheapadh an 16 Iúil 2024)1

7,269

-

5/5

-

3/3

1/1

Michael Walsh

15,750

-

11/11

8/8

11/11

-

-

Nótaí:

1 Clúdaíonn an táille an chuid den bhliain ó dháta an cheapacháin go dtí deireadh an cheapacháin.

2 Ní bhfuair sé táille Boird de réir na dTreoirlínte maidir le Conarthaí, Luach Saothair agus Coinníollacha Eile na bPríomhfheidhmeannach agus na Bainistíochta Sinsearaí de Chomhlachtaí Stáit Tráchtála.

3 Tarscaoileadh táille an Bhoird ar bhonn lánroghnach.

4 Costais á n-éileamh go díreach ag Comhalta Boird.

Inscne na Foirne Boird agus Feidhmiúcháin

Inscne an Bhoird

Píchairt a léiríonn dáileadh inscne: 3 bhan (gorm) agus 7 bhfear (téal).

Inscne na Foirne Feidhmiúcháin

Píchairt a léiríonn dáileadh inscne: 4 bhan (gorm) agus 7 bhfear (téal).

Coistí Boird

I rith 2024, tugadh cuidiú don Bhord a chuid oibleagáidí a chomhlíonadh ó go ndearnadh róil agus freagrachtaí áirithe a tharmligean chuig na ceithre Choiste seo a leanas:

  • Coiste Iniúchóireachta agus Riosca
  • An Coiste Infheistíochta, Bonneagair agus Inbhuanaitheachta
  • An Coiste Cláir um Athrú Chun Feabhais Uisce Éireann
  • An Coiste Luach Saothair

Chabhraigh na Coistí leis an mBord trí shaincheisteanna gnó, oibriúcháin agus airgeadais a bhreithniú. Tá na feidhmeanna sonracha a tharmligtear chuig gach Coiste leagtha amach ina gcuid Téarmaí Tagartha, ar a ndéantar athbhreithniú agus faomhadh ar bhonn bliantúil. Tar éis gach cruinnithe, tugann na Coistí tuairisc don Bhord maidir leis na cúrsaí a thagann faoina sainchúram.

Tá tinreamh ag cruinnithe Coiste leagtha amach sa tábla ‘Luach Saothair, Costais agus Tinreamh an Bhoird’.

Coiste

Ballraíocht i rith na bliana 2024

Téarmaí Tagartha

An Coiste Infheistíochta, Bonneagair agus Inbhuanaitheachta

Michael Nolan
(Cathaoirleach ó Mheitheamh 2024)

Chris Banks (Cathaoirleach go dtí Meitheamh 2024)

Niall Gleeson

Jerry Grant
(ó mhí Iúil 2024)

Cathy Mannion

Michael Walsh

Comhairle a chur ar an mBord faoi na nithe go léir a bhaineann le tionscadail agus cláir caipitil, chomh maith le deiseanna forbartha agus inbhuanaitheachta.

Bhuail an Coiste le chéile 11 uair i rith na bliana 2024.

An Coiste Luach Saothair

Eileen Maher(Cathaoirleach)

Gerard Britchfield

Jerry Grant
(ó mhí Iúil 2024)

Liz Joyce
(go dtí Deireadh Fómhair 2024)

Tony Keohane
(go dtí Meitheamh 2024)

Patricia King

Paul Reid
(ó Dheireadh Fómhair 2024)

Comhairle a chur ar an mBord faoi Luach Saothair an POF (ag féachaint do riachtanais dhlíthiúla agus rialála an Chóid Cleachtais), Luach Saothair na Bainistíochta Sinsearaí, comharbais ceannaireachta a phleanáil agus a fhorbairt, samhail phá na cuideachta, scórchlár cothromaithe, cúrsaí pinsin agus nithe a bhaineann leis an mbearna phá idir na hinscní.

Bhuail an Coiste le chéile 6 huaire i rith na bliana 2024.

An Coiste Cláir um Athrú Chun Feabhais Uisce Éireann

Paul Reid (ó mhí Iúil 2024 agus Cathaoirleach ó Dheireadh Fómhair 2024)

Liz Joyce (Cathaoirleach go dtí Deireadh Fómhair 2024)

Chris Banks
(go dtí Meitheamh 2024)

Niall Gleeson

Patricia King

Douglas Millican
(ó Dheireadh Fómhair 2024)

Michael Nolan

Comhairle a chur ar an mBord faoi na nithe go léir (is é sin, dlí, sábháilteacht, rialachas, airgeadais, eispéireas custaiméara agus seirbhís oibríochtaí) a bhaineann le cuntasacht agus seachadadh seirbhísí uisce agus bainistiú díreach ar aon fhoireann seirbhísí uisce a aistriú ó Údaráis Áitiúla go Uisce Éireann.

Bhuail an Coiste le chéile 7 n-uaire i rith na bliana 2024.

Coiste Iniúchóireachta agus Riosca

Gerry Britchfield
(Cathaoirleach)

Eileen Maher

Cathy Mannion

Michael Walsh

Comhairle a chur ar an mBord faoi nithe a bhaineann leis na ráitis airgeadais, rialuithe inmheánacha, riosca, iniúchóireacht inmheánach, iniúchóireacht sheachtrach agus nithe eile lena n-áirítear An Treoir maidir le Tuairisciú Inbhuanaitheacht Chorparáideach agus beartais a bhaineann le heitic Uisce Éireann.

Bhuail an Coiste le chéile 8 n-uaire i rith na bliana 2024.

Tagann Tuarascáil Mhionsonraithe ón gCoiste i ndiaidh Thuarascáil an Bhoird.

Éifeachtúlacht an Bhoird

Rinne an Bord meastóireacht ar a fheidhmíocht féin agus ar fheidhmíocht a chuid Coistí i mí na Samhna 2024. Tá na réimsí feidhmíochta a ndearnadh measúnú orthu ag teacht leis an gceistneoir meastóireachta dá bhforáiltear sa Chód Cleachtais chun Comhlachtaí Stáit a Rialú.

Déanfar meastóireacht sheachtrach ar an mBord in 2025 i gcomhréir leis an tréimhse ama 3 bliana atá sonraithe sa Chód Cleachtais chun Comhlachtaí Stáit a Rialú.

Caidreamh le scairshealbhóirí

Tá gnáthscair amháin de €1.00 ag an Aire Tithíochta, Rialtais Áitiúil agus Oidhreachta agus tá 99 gnáthscair de €1.00 ag an Aire Caiteachais Phoiblí, Bonneagair, Athchóirithe na Seirbhíse Poiblí agus Digitithe.

I gcomhréir leis an gCód Cleachtais chun Comhlachtaí Stáit a Rialú, d’eisigh an tAire Tithíochta, Rialtais Áitiúil agus Oidhreachta Litir Ionchais Scairshealbhóirí chuig Uisce Éireann i mí Aibreáin 2023. Tugann an litir treoir don Bhord maidir le cuspóirí reatha an Rialtais d’Uisce Éireann chomh maith leis na socruithe rialachais atá i bhfeidhm. Táthar ag súil go ndéanfar nuashonrú air gach dara bliain ar a laghad. Is é an Cathaoirleach a choinníonn an tAire ar an eolas faoi nithe a thagann chun cinn.

Nochtuithe éilithe ag an gCód Cleachtais chun Comhlachtaí Stáit a Rialú

Tá an Bord freagrach as a chinntiú go bhfuil Uisce Éireann tar éis riachtanais an Chóid a chomhlíonadh. Éilíonn an Cód na nochtuithe seo a leanas:

Anailís ar shochair fostaithe

Tá sonraí maidir le líon na bhfostaithe a bhfuil sochair iomlána fostaithe acu (gan costais phinsin an fhostóra san áireamh) don bhliain airgeadais do gach banda de €25,000 ó €50,000 ar aghaidh leagtha amach thíos.

2024

2023

€50,000-€75,000

700

501

€75,001-€100,000

419

332

€100,001-€125,000

244

206

€125,001-€150,000

102

71

€150,001-€175,000

35

34

€175,001-€200,000

22

17

€200,001-€225,000

9

5

€225,001-€250,000

5

9

€250,001-€275,000

4

2

Nóta: Tá gach sochar fostaí gearrthéarma maidir le seirbhísí a tugadh le linn na tréimhse tuairiscithe ináirithe sa nochtadh thuas. Féach ar Nóta 4 de na Ráitis Airgeadais i gcomhair anailís bhreise ar na sochair éagsúla atá ináirithe.

Rinneadh earcaíocht shuntasach le linn 2024 chun Uisce Éireann a athrú ó bhonn i gcomhréir leis an gCreat maidir le Seirbhísí Uisce a Sheachadadh in Éirinn sa Todhchaí, creat a dhéanfaidh aistriú sheirbhísí uisce ó na hÚdaráis Áitiúla go hUisce Éireann a sheachadadh.

Cuimsítear le samhail phá Uisce Éireann, samhail atá bunaithe ar an margadh agus a bhaineann le feidhmíocht, dhá eilimint, is iad sin bunphá agus íocaíocht a bhaineann le feidhmíocht (áirítear sa nochtadh thuas íocaíochtaí a íocadh in 2024). Déantar feidhmíocht a mheas i gcoinne cuspóirí aonair agus cuspóirí corparáideacha trí phróiseas scórchláir comhardaithe. Rinne Uisce Éireann íocaíochtaí bunaithe ar fheidhmíocht le 2,244 fostaí in 2025 i leith 2024. Bhí na híocaíochtaí sin faofa ag Bord Uisce Éireann i mí Eanáir 2025. B'ionann na híocaíochtaí seo, ina gcomhiomlán, agus €13,082,158. B’ionann an mheáníocaíocht agus €5,830. Mar thoradh ar threoir ón rialtas in 2011, níl rochtain ag an POF ar íocaíocht dámhachtana a bhaineann le feidhmíocht, agus mar sin ní dhearnadh aon íocaíochtaí den sórt sin leis an POF.

Costais shainchomhairleoireachta

Áirítear le costais shainchomhairleoireachta an costas a thabhaítear go díreach ó chomhairle sheachtrach. Is mar seo a leanas a dhéantar costais sainchomhairleoireachta a shainmhíniú: ceapacháin a sholáthróidh seirbhísí intleachtúla nó seirbhísí atá bunaithe ar shaineolas (m.sh. anailís agus comhairle ó shaineolaithe) trí thuarascálacha, staidéir, measúnuithe, moltaí, tograí, srl., a chabhróidh le cinnteoireacht nó ceapadh beartas in údarás conraitheoireachta agus é sin ar feadh tréimhse theoranta ama chun tasc ar leith a chur i gcrích. Ní áirítear leo gnáthfheidhmeanna oibre atá á seachfhoinsiú.

2024
€’000

2023
€’000

Comhairle Dlí

121

112

Comhairle airgeadais

776

418

  • Sainchomhairle airgeadais rialála

435

201

  • Sainchomhairle seirbhísí airgeadais

277

143

  • Sainchomhairle airgeadais eile

64

74

Acmhainní daonna

487

353

  • Sainchomhairle a bhaineann le pinsean

354

251

  • Sainchomhairle AD eile

133

102

Feabhsú/ athrú gnó

1,591

1,722

  • Sainchomhairle athrú clár gnólachta

435

484

  • Sainchomhairle maidir le tionscadail TF

173

485

  • Sainchomhairle slabhra soláthair/ soláthair

308

140

  • Straitéis ghnó

209

412

  • Sainchomhairle feabhsúcháin/um athruithe eile

466

201

Innealtóireacht

97

91

Saoráidí

391

124

Eile

89

74

Iomlán

3,552

2,894

2024

2023

Comhairleacht caipitlithe

163

485

Ráiteas ioncaim

3,389

2,409

Iomlán

3,552

2,894

Léirítear le caiteachas sainchomhairleoireachta 2024 0.1% de chaiteachas iomlán oibriúcháin agus caipitil.

Is iad seo a leanas arduithe chostas sainchomhairleoireachta ón mbliain roimhe:

  • Baineann sainchomhairle airgeadais rialála le ceanglais agus idirbhearta breise an Choimisiúin um Rialáil Fóntais (CRF) do Thréimhsí Rialála Ioncaim 3 agus 4 Uisce Éireann.
  • Baineann comhairle maidir le seirbhísí airgeadais le Caighdeáin Tuairiscithe Inbhuanaitheachta na hEorpa agus le comhairle maidir le modheolaíocht Uisce Éireann i dtaobh riosca fiontair.
  • Sainchomhairle maidir le pinsean i leith ghlacadh Scéim Aoisliúntais Uisce Éireann (ex-Ervia) agus sainchomhairle i leith Chiste Aoisliúntais Sochair Shainithe Uisce Éireann.
  • Baineann sainchomhairle faoi athrú cláir gnólachta le hathbhreithniú maidir le struchtúr agus ceanglais tuarascála an Chláir um Athrú Chun Feabhais de chuid Uisce Éireann.
  • Baineann slabhra an tsoláthair le comhairle a fuarthas maidir le straitéis chatagóir ICT, soláthair agus bronnadh conartha san áireamh.
  • Baineann straitéis ghnó le straitéis sonraí a fhorbairt agus le dearadh geilleagar ciorclach.
  • Baineann costas saoráidí le sainchomhairle a fuarthas maidir le bainistiú réadmhaoine.

Costais dlí agus socraíochtaí dlí

Tá miondealú sa tábla thíos de na méideanna a aithníodh mar chaiteachas sa tréimhse tuairiscithe maidir le costais dlí, socruithe agus imeachtaí réitigh agus eadrána. Ní áirítear sa tábla caiteachas a bhain le comhairle ghinearálta dlí toisc go n-áirítear é sna costais chomhairliúcháin thuas.

2024
€’000

2023
€’000

Táille dlíthiúla – imeachtaí dlíthiúla

2,088

1,777

Íocaíochtaí comhréitigh/ eadránaithe

322

258

Socraíochtaí

2,011

2,133

Iomlán

4,421

4,168

Líon na gcásanna dlí

41

58

Nóta: Áirítear le táillí agus costais dhlíthiúla 2024 méid iomlán de €29,323 maidir le ceist dlí le hOllscoil Luimnigh, agus méid iomlán de €59,371 maidir le ceisteanna dlí le hIascach Intíre Éireann.

Ní áirítear leis an nóta nochta seo aon íocaíochtaí a rinne árachóir Uisce Éireann go díreach.

Baineann líon na gcásanna le cásanna dlíthiúla ar thionscain Uisce Éireann iad féin nó imeachtaí ina choinne agus ní áirítear éilimh/ imeachtaí árachais ná comhréitigh cead slí.

Níor tabhaíodh aon chostais dlíthiúla sa bhliain 2024 i leith imeachtaí fostaithe.

Caiteachas taistil agus cothabhála

Déantar caiteachas taistil agus cothabhála a aicmiú mar seo a leanas:

2024
€’000

2023
€’000

Intíre

- Bord

7

6

- Fostaithe

4,919

3,376

Idirnáisiúnta

- Bord

6

5

- Fostaithe

88

54

Iomlán

5,020

3,441

Déantar caiteachas taistil agus cothaithe tabhaithe ag POF Uisce Éireann a thabhairt san áireamh mar chuid de nochtadh caiteachais na bhfostaithe.

Fáilteachas

Cuimsíonn an ráiteas ioncaim an caiteachas fáilteachais seo a leanas:

2024
€’000

2023
€’000

Fáilteachas na foirne

194

116

Fáilteachas na gcliant

17

13

Iomlán

211

129

Trédhearcacht

Is eagraíocht oscailte é Uisce Éireann a bhfuil d’aidhm aige a bheith cuntasach agus trédhearcach don phobal. Tá Uisce Éireann tiomanta do thuiscint an phobail a fheabhsú maidir le conas a fheidhmíonn an eagraíocht agus maidir leis an ról atá againn ó thaobh bonneagar agus seirbhísí tábhachtacha náisiúnta a sholáthair chun tacú le forbairt shóisialta agus eacnamaíocha na hÉireann.

Nochtadh cosanta agus ábhair imní a ardú

Leagtar amach sa Bheartas um Nochtadh Cosanta, i gcomhréir leis an Acht um Nochtadh Cosanta, 2014 (arna leasú), an córas inar féidir le fostaithe agus bainistíocht Uisce Éireann ábhar imní a thabhairt chun solais nó nochtaí a dhéanamh ar mhaithe le leas an phobail. Tá tuilleadh treorach do bhainisteoirí agus d’fhostaithe, maidir le cúiseanna imní a chur in iúl leagtha amach i gCód Iompair Ghnó, Beartas Frithchalaoise agus Beartas Frith-Bhreabaireachta agus Frith-Éillithe. De réir Alt 22 den Acht um Nochtadh Cosanta 2014, arna leasú ag an Acht um Nochtadh Cosanta (Leasú) 2022, éilítear ar Uisce Éireann Tuarascáil Bhliantúil a fhoilsiú a bhaineann le nochtadh cosanta a rinneadh faoin Acht. I gcomhréir leis an gceanglas seo, dearbhaíonn Uisce Éireann go bhfuarthas dhá nochtadh cosanta, sa bhliain dar críoch 31 Nollaig 2024. Tá an dá nochtadh fós á meas.

Brústocaireacht a rialáil

Tá Uisce Éireann cláraithe ar an gclár brústocaireachta arna choimeád ag an gCoimisiún um Chaighdeáin in Oifigí Poiblí. I gcomhréir leis na ceanglais atá san Acht um Brústocaireacht a Rialáil, 2015, rinneadh na tuairisceáin riachtanacha do thréimhsí na dtuairisceán in 2024.

Cleachtais Íocaíochta

Tá Uisce Éireann tiomanta chun gach iarracht a dhéanamh soláthraithe a íoc in am. Tá beartas i bhfeidhm taobh istigh den chuideachta chun cleachtais íocaíochta a rialáil. Léirítear sa tábla thíos cleachtaí íocaíochta don bhliain 2024.

Líon

Luach
€m

Céatadán (%) de líon iomlán na n-íocaíochtaí a rinneadh

Líon iomlán íocaíochtaí a rinneadh

156,667

2,106

100%

Íocaíochtaí a rinneadh laistigh de 30 lá

148,284

2,063

95%

Íocaíochtaí a rinneadh lasmuigh de 30 lá

8,383

43

5%

Íocaíochtaí a rinneadh os cionn 30 lá nach raibh ús ar íocaíochtaí déanacha ná costais cúitimh mar thoradh orthu

8,383

43

5%

Íocaíochtaí a rinneadh os cionn 30 lá a raibh ús ar íocaíochtaí déanacha ná costais cúitimh mar thoradh orthu

-

-

-%

Saoráil faisnéise

Tá an Chuideachta faoi réir fhorálacha an Achta um Shaoráil Faisnéise 2014 (“an tAcht um SF”). Ullmhaíodh agus foilsíodh an Scéim Foilsitheoireachta Eiseamláireach i gcomhréir le ceanglais Alt 8 den Acht um SF. Is féidir rochtain a fháil ar an scéim trí shuíomh gréasáin na Cuideachta www.water.ie.

Faoin scéim, foilsíonn an Chuideachta a oiread faisnéise agus is féidir go rialta agus ar bhealach oscailte inrochtana lasmuigh de SF, agus prionsabail na hoscailteachta, na trédhearcachta agus na cuntasachta á gcur san áireamh.

Acht na dTeangacha Oifigiúla

I gcomhréir le hAlt 4B (a) d’Acht na dTeangacha Oifigiúla, 2003 arna leasú ag an Acht na dTeangacha Oifigiúla, (Leasú) 2021 (“Acht na dTeangacha Oifigiúla”) tá Ardoifigeach Dlí ceaptha ag bainistíocht shinsearach chun comhlíonadh a mhaoirsiú agus chun tuairisciú don POF mar is cuí. Anuas air seo, cheap Uisce Éireann Oifigeach na dTeangacha Oifigiúla. I gcomhréir le hAlt 4B (a) d’Acht na dTeangacha Oifigiúla, cuireadh tuarascáil maidir le comhlíonadh le hAcht na dTeangacha Oifigiúla faoi bhráid bhainistíocht shinsearach. Mar achoimre agus i gcomhréir le hAlt 4B (b) d’Acht na dTeangacha Oifigiúla, sa tuarascáil rinneadh tagairt do chur i bhfeidhm na n-oibleagáidí, na ndualgas agus dul chun cinn i dtreo comhlíonadh iomlán leis an reachtaíocht ábhartha. In 2024, bhí Uisce Éireann faoi réir imscrúdú ag an gCoimisinéir Teanga faoi Alt 21 (c) d’Acht na dTeangacha Oifigiúla maidir le Alt 9 (3) den Acht 2003. Dúnadh an imscrúdú in R4 2024 agus cloífidh Uisce Éireann leis na torthaí a bhí i dtuarascáil dheireanach an Choimisinéara Teanga maidir leis an gceist.

Cothromaíocht inscne, éagsúlacht, cothromas agus cuimsiú

Tá forléargas sa Tuarascáil Inbhuanaitheachta ar ghealltanas na Cuideachta maidir le cothromaíocht inscne, éagsúlacht, cothromas agus cuimsiú le linn 2024

Ráiteas ar an gCóras Rialaithe Inmheánaigh

Raon Freagrachta

Aithníonn an Bord an fhreagracht atá air faoi Alt 7.3 den Chód Cleachtais um Rialú Comhlachtaí Stáit maidir le cinntiú go ndéantar córas rialaithe inmheánaigh éifeachtaigh a chothabháil agus a fheidhmiú.

Cuspóir an Chórais Rialaithe Inmheánaigh

Tá an córas rialaithe inmheánaigh deartha le riosca a bhainistiú ionas go mbeidh sé ar leibhéal réasúnta seachas fáil réidh leis. Níl ann, mar sin, ach cinnteacht réasúnta seachas dearbhú iomlán go gcosnaítear sócmhainní, go bhfuil idirbhearta údaraithe agus go gcoimeádtar cuntas ceart díobh agus go n-aithnítear earráidí neamhrialtachtaí ábhartha nó go stoptar iad ar bhealach tráthúil.

Tá an córas rialaithe inmheánaigh i gcomhréir leis an gcomhairle eisithe ag An Roinn Caiteachais Phoiblí, Sheachadadh PFN agus Athchóirithe, tá sé i bhfeidhm in Uisce Éireann ón mbliain dar críoch 31 Nollaig 2024 agus suas le dáta faofa na ráiteas airgeadais.

Bainistiú Riosca

Tá dualgas ar fhostaithe uile Uisce Éireann as bainistiú éifeachtach riosca a chur i bhfeidhm, lena n-áirítear córais rialaithe inmheánacha Uisce Éireann a dhearadh, a oibriú agus monatóireacht a dhéanamh orthu. Is é an Príomhoifigeach Feidhmiúcháin an feidhmeannach cuntasach a bhfuil an fhreagracht dheiridh air. Tarmligean an Príomhoifigeach Feidhmiúcháin róil shoiléire agus freagrachtaí soiléire ar a Fhoireann Feidhmiúcháin agus ar na fostaithe a dtuairiscíonn chucu maidir le bainistiú riosca agus maidir le cinntiú go bhfuil córais rialaithe inmheánacha ag feidhmiú go héifeachtúil.

Timpeallacht Riosca agus Rialaithe

Cinntíonn an Bord go bhfuil córais chuí rialaithe inmheánaigh agus bainistithe riosca i bhfeidhm ag an gCuideachta trí úsáid a bhaint as na struchtúir agus na córais seo a leanas:

Coiste Iniúchóireachta agus Riosca

Tá Coiste Iniúchóireachta agus Riosca ag Uisce Éireann (an “CIR”) ina bhfuil 4 Comhaltaí Boird neamhfheidhmiúcháin Uisce Éireann a bhfuil an saineolas riachtanach acu don ról. Déanann an CIR maoirseacht ar an timpeallacht riosca agus rialaithe thar ceann Bhord Uisce Éireann agus tá sé freagrach as cabhair a thabhairt do Bhord Uisce Éireann lena chuid freagrachtaí a chomhlíonadh faoi mar a bhaineann siad leis an réimse seo. Gach ráithe, déanann an CIR athbhreithniú substainteach ar Phrionsabail Riosca Uisce Éireann, arna ullmhú ag na bainisteoirí, a chinntíonn maoirseacht ar na príomhrioscaí agus déantar athbhreithniú ar éifeachtúlacht fhreagraí lucht bainistíochta do na neamhchosaintí is mó do phríomhriosca a gcaithfidh an Chuideachta dul i ngleic leo. Cuireann an CIR nuashonraithe ráithiúla san áireamh ar an timpeallacht rialála freisin mar chuid den Fóram Árachais Comhtháite.

Samhail Trí Líne

Tá creat dearbhaithe comhtháite agus creat bainisithe riosca i bhfeidhm ag Uisce Éireann a mhéadaíonn an chomhdhlúthú agus an comhordú a dhéantar ar bhonn comhordaithe agus struchtúrtha ar gach beart bainisithe riosca agus dearbhaithe san eagraíocht thar thar an tsamhail “Trí Líne”. Déantar cinnte leis sin go ndéanann Uisce Éireann maoirseacht agus rialú maidir le riosca, dearbhú agus rialachas a uasmhéadú, chun teacht aniar eagraíochtúil a neartú agus leanann sé an dea-chleachtas chun tacú le hoibleagáidí maidir le comhlíonadh agus ceanglais rialachais.

Mar thacú breise don tsamhail “trí líne” seo, cuireann iniúchóirí seachtracha agus soláthróirí neamhspleácha dearbhúcháin agus eagraíochtaí rialacháin amhail oifig an Ard-Reachtaire Cuntas agus Ciste dearbhúchán sa bhreis ar fáil. Is minic a thugtar an “Ceathrú Líne” air seo.

Bainistiú Riosca Eagraíochtúil

Tá feidhm Bainistithe Riosca neadaithe ag Uisce Éireann atá freagrach as Creat Bainistithe Riosca Fiontair a dhearadh agus a chur i bhfeidhm agus as a chinntiú go bhfuil taithí agus scileanna bainistithe riosca leordhóthanacha ar fáil ar fud Uisce Éireann. Tuairiscíonn Ceannasaí Riosca agus Athléimneacht don Stiúrthóir Straitéise, Athléimneachta agus Rialacháin agus freastalaíonn sé/sí ar chruinnithe CIR. Ina theannta sin, bíonn cruinniú ráithiúil ag Coiste Bainistithe Riosca Uisce Éireann, faoi chathaoirleacht an Phríomhoifigigh Feidhmiúcháin.

Is í an fheidhm Bainistithe Riosca thugann faoi an méid a leanas:

  • Cinntíonn sé go bhfuil próiseas cuí, seasmhach ceithre chéim Bainistithe Riosca Fiontair agus maoirseacht leordhóthanach i bhfeidhm chun sainiú, measúnú, bainistiú, monatóireacht agus tuairisciú a dhéanamh ar na príomhrioscaí a bhfuil Uisce Éireann neamhchosanta orthu.
  • Cinntíonn sé go ndéantar maoirseacht a chothabháil agus go ndéantar measúnacht ar phróifíl riosca Uisce Éireann lena n-áirítear príomhrioscaí, rioscaí atá ag teacht chun cinn, rioscaí atá ag treochtáil, rioscaí a bhfuil tionchar mór agus dóchúlacht íseal ag baint leo, lena n-áirítear cur síos ar na rioscaí seo agus bearta nó straitéisí maolaithe gaolmhara agus a n-éifeachtúlacht.
  • Déanann sé an Creat iomlán Bainistithe Riosca Fiontair, straitéis riosca, dúil riosca agus beartas agus nósanna imeachta Bainistithe Riosca Fiontair a fhorbairt agus a chur i bhfeidhm.
  • Déanann sé cultúr oiriúnach bainistithe riosca a dhaingniú.

Fóram Dearbhaithe Comhtháite

Cinntítear leis an bhFóram Dearbhaithe Comhtháite (FDC) go gcuirtear athbhreithniú maidir le héifeachtúlacht na timpeallachta rialála inmheánaigh i gcrích ar bhealach comhordaithe agus struchtúrtha agus fianaise chuí agus séalaí cuí i bhfeidhm. Coinníonn gach Stiúrthóireacht feidhme clár de phríomhrialuithe agus déantar gach príomhrialú a fhéinmheasúnú go ráithiúil maidir le héifeachtúlacht agus déantar monatóireacht rialaithe leanúnach ar bhonn ráithiúil. Soláthraítear achoimre maidir le pléan fhóraim don CIR.

Is ionann ballraíocht an Fhóraim Dearbhaithe Comhtháite (FDC) agus POF Uisce Éireann agus gach fostaí a thuairiscíonn go díreach chuig an bPOF. Tá “Ceannaireacht láidir ann ón mbarr” tacaíocht ón mBainistíocht Shinsearach,Ceannairí agus Seaimpíní Colúin Feidhmeannacha ainmnithe ag an bhfeidhmeannas leabaithe ar fud na gnólachta. Tá an Líonra na Seaimpíní ag obair go rathúil agus tá sé feasach faoi an tábhacht a bhaineann leis an bpróiseas Dearbhaithe Comhtháite lena n-áirítear an ról atá aige tacú leis an ngnólacht.

Mar chuid d’Fhóram dheireadh na bliana, éilítear go ndearbhaíonn an bhainistíocht an méid seo a leanas:

  • Go bhfuil siad sásta le héifeachtúlacht na timpeallachta rialála sa tréimhse.
  • Nach bhfuil aon eisceachtaí nó sáraithe ábhartha maidir le príomhrialaithe sa tréimhse.
  • Go n-aontaítear pleananna bearta agus amlínte do rialuithe lena n-éilítear feabhsú.

Anuas air sin, i gcásanna inar aithníodh saincheisteanna rialála, chuathas i ngleic leo ina dhiaidh sin, tá bearta sannta ina leith ón uair gur aithníodh iad, nó tá rialuithe maolaithe i bhfeidhm acu.

Tá na nithe a tarraingíodh aird an Choiste Iniúchóireachta agus Riosca orthu sa bhliain 2024 curtha san áireamh ag an mBainistíocht agus rinneadh measúnú ar go leor nithe go mion i gcoinne an chritéir a sonraíodh sa cháipéisíocht threorach maidir leis an gCód Cleachtais um Rialú Comhlachtaí Stáit, a d’eisigh an Roinn Caiteachais Phoiblí, Sheachadadh PFN agus Athchóirithe.

Iniúchadh Inmheánach

Tá feidhm Iniúchta Inmheánaigh seanbhunaithe in Uisce Éireann, a bhfuil acmhainní leordhóthanacha faoina lámh agus a thugann faoi chlár oibre arna chomhaontú leis an gCoiste Iniúchóireachta agus Riosca. Tuairiscíonn Ceannasaí Iniúchta Inmheánaigh díreach don CIR agus don Phríomhoifigeach Airgeadais.

Déanann feidhm an iniúchta inmheánaigh cur chuige córasach smachtaithe a chur ar fáil le héifeachtúlacht rialachais, bainistiú riosca agus rialaithe inmheánaigh Uisce Éireann a mheas agus a fheabhsú.

Go háirithe, déanann feidhm an Iniúchta Inmheánaigh:

  • Neamhchosaint a mheas faoi mar a bhaineann sin le cuspóirí straitéiseacha Uisce Éireann a bhaint amach.
  • Na córais a mheas a bunaíodh lena chinntiú go ndéanfar beartais, pleananna, nósanna imeachta, dlíthe agus rialacháin a chomhlíonadh.
  • Slite le sócmhainní a chosaint a mheas.
  • Monatóireacht a dhéanamh ar éifeachtúlacht na bpróiseas bainistithe riosca agus na próisis sin a mheas.
  • Seirbhísí comhairleacha a chur ar fáil faoi mar is cuí a bhaineann le rialachas, bainistiú riosca agus rialú.

Gnéithe den Timpeallacht Rialaithe

Chomh maith leis na struchtúir is tábhachtaí a luaitear thuas, dearbhaíonn an Bord go bhfuil timpeallacht rialaithe ar bun in Uisce Éireann, agus tá na gnéithe seo a leanas ann:

  • Lucht bainistíochta atá freagrach ag gach leibhéal laistigh d’Uisce Éireann as rialú inmheánach agus bainistiú riosca ar a bhfeidhmeanna gnó faoi seach;
  • Próisis bunaithe chun cineál, réim agus impleachtaí airgeadais na rioscaí a d’fhéadfadh a bheith i ndán d’Uisce Éireann a aithint agus a mheas, lena n-áirítear réim agus catagóirí a cheapann Uisce Éireann a bheith inghlactha. Ar na próisis eile atá ann chun rioscaí gnó a mheas agus a aithint, tá an measúnú a dhéantar ar an dochúlacht go dtarlóidh na rioscaí a aithníodh agus measúnú a dhéanamh ar chumas Uisce Éireann aon riosca a a thiocfaidh aníos a bhainistiú agus a mhaolú trí phleananna agus straitéisí lena mbaineann;
  • Coinníonn gach feidhm gnó liosta cuimsitheach de phríomhrialuithe, agus déantar measúnú orthu ar bhonn ráithiúil agus cuirtear pleananna gníomhaíochta i bhfeidhm de réir mar is gá.
  • Measúnacht creat rialála inmheánaigh ina bhfuil tabhairt faoi measúnacht riosca leitheadach, athbhreithniú a dhéanamh ar fheidhmíocht agus éifeachtúlacht príomhbheartais agus príomhphróisis rialála, tuairisciú rialála inmheánaigh agus tuairisciú féin-mheasúnachta agus tuairisciú feidhmíochta míosúil, arna dtacú ag bearta dearbhaithe ag Dearbhúchán Comhtháite agus Iniúchadh Inmheánach.
  • Athbhreithnithe córasacha maidir le rialálaithe inmheánacha airgeadais agus feidhmíochta ag Dearbhúchán Comhtháite agus Iniúchadh Inmheánach. Sna hathbhreithnithe sin, leagtar béim ar na réimsí is mó ina bhfuil riosca de réir mar a aithnítear é sin leis an measúnú riosca.
  • Dealú cuí dualgas agus doiciméadú cuí nósanna imeachta agus rialuithe atá dírithe ar chalaois a chosc agus a bhrath.
  • Beartais inmheánacha a éilíonn ar na fostaithe go léir a bheith ag gníomhú go hionraic agus na caighdeáin is airde a choinneáil ó thaobh na heitice de. I measc na mbeartas seo tá an Cód Iompair Gnó, Beartas Frithchalaoise, Beartas Frithbhreabaireachta agus Frith-Éillithe, an Beartas um Brústocaireacht a Rialáil agus an Bearta um Nochtadh Cosanta.
  • Clár cuimsitheach frithchalaoise a chuimsíonn beartas frithchalaoise, oiliúint agus cumarsáid agus plean um fhreagairt do chalaois.
  • Creat Rialachais Chorparáidigh, lena n-áirítear rialú airgeadais agus measúnú riosca. Is iad na bainisteoirí in Uisce Éireann agus na feidhmeanna Iniúchta Inmheánaigh agus Bainistithe Riosca a dhéanann monatóireacht air sin.
  • Struchtúr eagraíochtúil atá leagtha amach go soiléir, agus a bhfuil teorainneacha údaraithe agus meicníochtaí tuairiscithe sainaitheanta ann do leibhéil níos airde bainistíochta agus do Bhord Uisce Éireann.
  • Sraith chuimsitheach beartas agus nósanna imeachta a bhaineann le rialuithe oibriúcháin agus airgeadais, caiteachas caipitiúil san áireamh. Teastaíonn faomhadh an Bhoird le haghaidh tionscadail mhóra caipitiúla, agus déanann Coiste Infheistíochta/Bonneagair agus Inbhuanaitheachta dlúthmhonatóireacht orthu.
  • Córas buiséadaithe cuimsitheach ina bhfuil buiséad bliantúil agus tuartha ráithiúla chomhaontaithe agus athbhreithnithe ag Bord Uisce Éireann.
  • Córas cuimsitheach do Thuairisciú airgeadais.
  • Déantar sraith chuimsitheach táscairí ar fhaisnéis bhainistíochta agus táscairí feidhmíochta a chur le chéile gach ráithe, agus ar an mbealach sin is féidir monatóireacht a dhéanamh ar dhul chun cinn i dtaca le cuspóirí fadtéarmacha agus buiséid bhliantúla, treochtaí a mheasúnú agus gníomh a ghlacadh i gcás difríochtaí.

Monatóireacht agus Athbhreithniú Leanúnach

Tá creat láidir ag Uisce Éireann chun athbhreithniú a dhéanamh ar an acmhainneacht agus chun monatóireacht a dhéanamh ar éifeachtúlacht rialaithe inmheánaigh lena chlúdaítear próisis airgeadais, feidhmíochta, chomhlíontachta agus bhainistithe riosca. Tá an Bord sásta go n-oireann an córas rialaithe inmheánaigh atá i bhfeidhm don ghnó.

Maidir leis an monatóireacht agus athbhreithniú ar éifeachtúlacht an chórais rialaithe inmheánaigh i ndáil le hUisce Éireann, is é atá mar bhonn agus taca aige ná obair na bhfostaithe laistigh d’Uisce Éireann atá freagrach as forbairt agus cothú an chreata rialaithe inmheánaigh agus obair na feidhme Iniúchóireachta inmheánaí. Cuireann an CIR leis an obair seo, agus déanann siadsan maoirseacht ar obair Dearbhaithe Comhtháite, ar an bhfeidhm Bainistithe Riosca agus Iniúchta Inmheánaigh agus ar na ráitis a dhéanann na hIniúchóirí Seachtracha ina litreacha do bhainisteoirí agus/nó i dtuairiscí nach iad. Cuirtear easnaimh rialaithe in iúl dóibh siúd atá freagrach as gníomhaíocht cheartaitheach a dhéanamh mar is cuí agus do bhainistíocht agus do Bhord Uisce Éireann, nuair is cuí, go pras.

Caiteachas Caipitil agus Oibríochtúil

Foilsíodh na Treoirlínte Bonneagair ag an Roinn Caiteachais Phoiblí, Sheachadadh PFN agus Athchóirithe i mí na Nollag 2023, ag teacht in áit an Chóid Caiteachais Phoiblí. Comhairle ón Roinn Caiteachais Phoiblí, Sheachadadh PFN agus Athchóirithe maidir leis an bPróiseas Dearbhaithe Cáilíochta le leanúint chun achoimre forbhreathnaithe a thabhairt maidir le cé comh comhlíontach agus atá eagraíocht leis na Treoirlínte Bonneagair, lena n-áirítear an scála trí phointe seo a leanas:

  • Scóip le haghaidh feabhsuithe suntasacha
  • Comhlíontach ach tá roinnt feabhsúcháin riachtanach
  • Comhlíontach go forleathan

Maidir le féinmheasúnú Uisce Éireann a cuireadh i gcrích i gcomhréir leis an treoir seo, dearbhaítear go bhfuil córais láidre agus éifeachtacha i bhfeidhm lena gcinntítear go bhfuil ceanglais na dTreoirlínte Bonneagair á gcomhlíonadh go forleathan, de réir an scála ráta thuas. Mar a bheifí ag súil leis, tá athbhreithniú leanúnach á dhéanamh ar na córais seo agus déantar mionfheabhsuithe go leanúnach. Leanann Uisce Éireann le teagmháil a dhéanamh leis an Roinn Tithíochta, Rialtais Áitiúil agus Oidhreachta maidir le Treoirlínte Earnáilsonracha na Seirbhísí Uisce a dhréachtú a chuirfidh soiléireacht níos fearr ar fáil do chur i bhfeidhm na dTreoirlínte Bonneagair in Uisce Éireann.

Tugtar sonraí i bPolasaí Soláthair (PD02) Uisce Éireann faoi na nósanna imeachta a leanfaidh Uisce Éireann chun tacú le riachtanais soláthair san eagraíocht. Mar gheall ar chur i bhfeidhm PD02, déantar cinnte go gcloítear le dlíthe AE agus na hÉireann a bhaineann leis an soláthar poiblí, go mbainistítear próisis tairisceana go cuí agus go gcoinnítear ar bun rialachas agus maoirseacht bainistíochta ar an bpróiseas soláthair ar fud na Cuideachta.

Tá an Beartas maidir le Caiteachas agus Faomhadh Conarthaí ailínithe leis na prionsabail, lena n-áirítear na treoirlínte luach ar airgead don mheastóireacht, pleanáil agus bainistíocht na dtionscadal infheistíochta poiblí, mar a leagtar amach sna Treoirlínte Bonneagair.

Ní mór meas a thabhairt sa chaiteachas caipitil uile ar cheanglais soláthair náisiúnta agus AE, agus ní mór dóibh cloí le haon cheanglais a fhéadfaidh an Coimisiún um Rialáil Fóntais a shocrú, ceanglais a bhaineann leis an gcomhshaol agus le pleanáil agus tosaíochtaí bonneagair náisiúnta, réigiúnacha agus áitiúla. Baintear úsáid as modhanna breithmheasa airgeadais agus eacnamaíocha cuí agus comhréireacha de réir mar a cheanglaítear leis na Treoirlínte Bonneagair i leith tionscadail agus cláir chaipitil chun cinnteoireacht éifeachtach a éascú. Déantar tionscadail agus cláir chaipitil a mheas agus a chur ar fáil agus próiseas faofa 5 chéim in úsáid, agus iad ailínithe le ceanglais na dTreoirlínte Bonneagair agus leis na Dréacht-Treoirlínte Earnáilsonracha na Seirbhísí Uisce.

Feidhmíonn próiseas ceangaltas caipitil Uisce Éireann ar an mbonn seo a leanas: déanann an chuideachta cead cuí a lorg ón Aire roimh ré as imchlúdach foriomlán na gceangaltas caipitil a dhéanfar sa chéad bhliain airgeadais eile. Ar leithligh, iarrann Uisce Éireann toillithe ón Aire sula ndéanfaidh sé aon cheangaltas d’aon tionscadal aonair caipitil a bhfuil costas €50 milliún nó os a chionn ag baint leis. Cuirtear toillithe ón Aire faoi bhráid na máthair-Roinne (RTRÁO) agus ranna rialtais ábhartha eile atá rannpháirteach sa phróiseas ceadaithe don iarratas sonrach. I gcomhthráth le cur isteach na dtoillithe ón Aire chuig RTRÁO, cuirtear na toillithe ón Aire isteach chuig NewERA a chuireann comhairle airgeadais agus tráchtála a bhaineann go sainiúil le tionscadal ar RTRÁO, sula gceadaíonn RTRÁO cead ón Aire.

Cuirtear infheistíochtaí caipitil, lena n-áirítear conarthaí ar luach níos mó ná €1milliún, faoi bhráid an Choiste um Cheadú Caiteachais (EAC), lena n-áirítear a fhochoistí, le haghaidh athbhreithniú agus faomhadh mionsonraithe. Éilítear faomhadh an Bhoird maidir le haon chaipitil bonneagair níos mó ná €20m. Éilítear faomhadh an Bhoird maidir le haon infheistíocht neamhbhonneagair níos mó ná €10 milliún.

Tugtar an t-eolas is déanaí don Bhord maidir le stádas na dtionscadal agus na gclár caipitil de réir mar a théann siad ar aghaidh, lena n-áirítear an t-eolas is déanaí maidir leis an gcur i bhfeidhm i gcomparáid leis an bplean, leis na sceidil agus le cáilíocht. Cuirtear tuairisciú buiséid agus difríochta faoi bhráid an Bhoird go minic. Bíonn cuspóirí ar leith ag gach tionscadal agus déantar iad a mheas i leith na gcuspóirí sin. I measc na dtairiscintí agus na gconarthaí ina dhiaidh sin tá dianriachtanas seachadta chomh maith le príomhtháscairí feidhmíochta a úsáidtear chun feidhmíocht a thomhas le linn an chonartha. Cuirtear athbhreithnithe iarthionscadail agus tuarascálacha deiridh airgeadais faoi bhráid an Choiste um Cheadú Caiteachais, an Coiste Infheistíochta, Bonneagair agus Inbhuanaitheachta agus Bord Uisce Éireann lena measúnú, ag brath ar luach an tionscadail nó an chláir.

Éascaíonn cruinnithe clabhsúir tionscadail agus athbhreithnithe ar chláir bliantúla cur chuige ‘príomhcheachtanna a foghlaimíodh’ a mheastar, a rianaítear agus a chuirtear i bhfeidhm ansin mar chuid de thionscadail reatha agus tionscadail amach anseo ar fud na heagraíochta de réir mar is cuí.

Athbhreithniú ar Éifeachtúlacht

Tá nósanna imeachta ag Uisce Éireann chun monatóireacht a dhéanamh ar éifeachtúlacht a chórais rialaithe inmheánach.

Tá athbhreithniú déanta ag an mBord ar éifeachtúlacht chóras na rialuithe inmheánacha go dtí dáta ceadaithe na Ráiteas Airgeadais, lena n-áirítear rialuithe airgeadais, oibríochtúla agus comhlíontachta agus córais bainistithe riosca do 2024, agus cinnteoidh sé go ndéanfar athbhreithniú mar sin le linn 2025. Rinne an Coiste Iniúchóireachta agus Riosca athbhreithniú mionsonraithe, agus seoladh tuairisc ar na torthaí chuig an mBord.

Tuairisciú ar Rialú Inmheánach

Le linn na bliana 2024, bhí na córais, próisis agus nósanna imeachta riachtanacha á gcur i bhfeidhm ag Uisce Éireann chun rialuithe inmheánacha láidre a chinntiú trí bheartais agus creat rialála inmheánaigh a chur i bhfeidhm.

Aistriú cuntasaíochta le haghaidh Feidhmeanna Sheirbhíse Uisce.

Bhí Máistir-Chomhaontaithe Comhair (MCC) i bhfeidhm le gach ceann de na 31 Údarás Áitiúil le linn na bliana 2024 agus leis seo, foráiltear go bhfuil cuntasaíocht iomlán ag Uisce Éireann maidir le Feidhmeanna Seirbhísí Uisce agus foráiltear go bhfuil an Bhainistíocht agus Treoir chuí ag Uisce Éireann ar Fhoireann na Seirbhísí Uisce de chuid na nÚdarás Áitiúil. Chun é seo a ullmhú, bunaíodh rialuithe agus próisis a chinntigh go raibh Uisce Éireann in áit chun na freagrachtaí seo a ghlacadh nuair a tháinig an MCC i bhfeidhm. Le teacht i bhfeidhm an MCC, tá 3,000 ball foirne faoi Bhainistíocht agus Treoir dhíreach Uisce Éireann ó mhí Lúnasa 2023. Forbróidh agus aibeoidh córas rialaithe agus próisis de réir mar a dhéantar seirbhísí a chaighdeánú.

Foráiltear leis an MCC freisin go rachaidh Uisce Éireann agus gach Údarás Áitiúil isteach i gComhaontú Seirbhísí Tacaíochta, agus na seirbhísí tacaíochta sonraithe ann, ar sheirbhísí iad a chomhaontaigh tÚdarás Áitiúil iad a sholáthar d’Uisce Éireann chun tacú le soláthar Feidhmeanna Seirbhísí Uisce agus in éineacht leis sin sonraíodh san MCC an tréimhse ina mbeidh siad seo á n-aistriú go hUisce Éireann. Tá SSAnna i bhfeidhm le 29 as 31 Údarás Áitiúil ag deireadh na bliana 2024. Arís, le linn na hidirthréimhse, forbróidh agus aibeoidh córais rialaithe agus próisis maidir leis na réimsí seo taobh istigh d’Uisce Éireann.

Roimh theacht i bhfeidhm gach AIC (agus SSA maidir le seirbhísí tacaíochta, táthar/ bhíothas ag brath ar réimse rialaithe á bhfeidhmiú ag Údaráis Áitiúla de bhun na Comhaontaithe Leibhéal Seirbhíse. Forbróidh agus aibeoidh na córais rialaithe seo mar aon le próisis agus nósanna imeachta gaolmhara.

Agus an fhreagracht dlíthiúil ag na hÚdaráis Áitiúla i leith sheirbhísí nach seirbhísí uisce iad amhail bearta tuillte, chomhaontaigh Uisce Éireann tacaíocht a sholáthar de bhun an MCC do na húdaráis áitiúla le haghaidh limistéir chriticiúla na seirbhísí nach seirbhísí uisce iad ar feadh tréimhse 24 mhí ó theacht i bhfeidhm an MCC san Údarás Áitiúil sin. Sonraítear san SSA na seirbhísí criticiúla nach seirbhísí uisce iad a éilíonn gach Údarás Áitiúil ó Uisce Éireann. Cuireadh srianta agus próisis i bhfeidhm chun seirbhísí criticiúla nach seirbhísí uisce iad a sholáthar do na hÚdarás Áitiúla agus leanfar le forbairt agus aibíocht na srainta agus na bpróiseas seo.

Bearta Forfheidhmithe

Is ann do shaincheisteanna um chomhlíonadh uisce óil agus fuíolluisce mar a aithníodh i dTuarascáil Bhliantúil an GCC 2023 maidir le hUisce Óil agus an Tuarascáil Bhliantúil 2023 maidir le Fuíolluisce Uirbeach. Tá Uisce Éireann ag plé le roinnt gníomhartha forfheidhmithe a ghlac an GCC agus IIÉ. Tá sé sin i gcomhthéacs oidhreacht tearcinfheistíochta i mbonneagar uisce thar na blianta. Agus Uisce Éireann ag plé go réamhghníomhach leis na saincheisteanna seo, tá moill i soláthar comhlíontachta mar thoradh ar mheascán cúiseanna, lena n-áirítear mar shampla, dul in aois an bhonneagair á bhainistiú ag Uisce Éireann, scála na n-oibreacha agus an infheistíocht atá de dhíth, moill i soláthar oibreacha caipitiúla mar thoradh ar mhoill sa phleanáil agus próisis reachtúla eile, an slabhra soláthair agus infhaighteacht acmhainne. Bítear i dteagmháil go leanúnach leis an GCC d’fhonn nuashonruithe a chur ar fáil faoi bhearta a glactar dul i ngleic leis na saincheisteanna seo, lena n-áirítear idirghabhálacha atá dírithe ar chomhlíonadh atá leagtha amach i bplean infheistíochta caipitil Uisce Éireann, chomh maith le feabhsúcháin oibríochtúla.

Próiseáil Orduithe Saothair Naisc Nua

I ndiaidh saincheiste maidir le monatóireacht agus dul chun cinn orduithe saothair do naisc nua le córais Uisce Éireann a tuairiscíodh sa bhliain 2023, tá dul chun cinn déanta ar obair shuntasach chun an timpeallacht rialaithe a neartú sa réimse seo. Agus feabhsúcháin shuntasacha á gcur ar fáil, bhíothas ag súil go mbeadh an obair seo curtha i gcrích sa bhliain 2024. Táthar ag súil anois go gcuirfear i gcrích é i mí Márta 2025, agus obair sa bhreis le déanamh maidir le próiseáil sonraí agus córais tuairiscithe.

Soláthar

Le linn na bliana 2024, tabhaíodh caiteachas i dtrí chás nár comhlíonadh nósanna imeachta soláthair go hiomlán, arb ionann agus 0.013% den chaiteachas soláthair foriomlán. Tógadh céimeanna lena gcinntiú go gcuirfear bearta ceartaitheacha i bhfeidhm.

Catagóir

Sonraí Birt

Beart ceartaitheach a tógadh

Luach measta

Seirbhísí

D’fhostaigh an tÚdarás Áitiúil soláthraí neamh-chreata nach raibh cláraithe le hUisce Éireann don iompar carta. Ní raibh feidhm Slabhra Soláthar Uisce Éireann ar an eolas faoi seo go dtí gur tháinig an tÚdarás Áitiúil chuig Uisce Éireann chun sonraisc a íoc nuair a bhí an obair curtha i gcrích.

Cuireadh an tÚdarás Áitiúil ar an eolas gur sháraigh siad Beartas Soláthair Uisce Éireann agus nach raibh sé de cheart acu an soláthraí a fhostú gan plé a dhéanamh le hUisce Éireann. Tá an tÚdarás Áitiúil ar an eolas anois go ndéanfar caiteachas a thaifeadadh mar neamh-chomhlíontach agus nach foláir próiseas cuí a leanúint as seo amach.

€43,690

Seirbhísí

Chuaigh iarratas ar ghléasra ar cíos in éag, ach leanadh le hobair leis an soláthraí, ag sárú tairseacha Beartais Soláthair Uisce Éireann. Rinne an soláthraí an obair agus ní mór iad a íoc as an obair a cuireadh i gcrích. 

Cuireadh tairiscint i gcrích ó shin agus bronnadh é faoi threoirlínte an tsoláthair phoiblí. Tá aon obair a chuirtear i gcrích anois faoi chomórtas bronnta le rátaí comhaontaithe. 

€64,350

Seirbhísí

Cuireann an soláthraí seirbhísí leighis réamh-fhostaíochta ar fáil, lena n-áirítear sraith iomlán tástálacha - spáis bheaga, vacsaínithe, scrúdú dochtúra ar an gcorp iomlán, tástáil ar na cluasa agus dathdhaille agus tá láithreacht náisiúnta aige nuair a bhreathnaítear go raibh roghanna soláthraithe teoranta. I bhfianaise an chomhthéacs seo agus na riachtanas acmhainní a chur ar fáil, faomhadh soláthar de réir an bheartais, ach tá soláthraithe eile ar fáil chun na seirbhísí seo a sholáthair.

Tá conradh nua i bhfeidhm anois maidir leis an réiteach buan le soláthraí nua.

€128,000

Calaois Amhrasta

I mí an Mhárta 2021 chuir Údarás Áitiúil Ervia agus Uisce Éireann ar an eolas maidir le calaois amhrasta a tharla go háitiúil maidir le soláthar seirbhísí uisce, iarfhostaí Údaráis Áitiúil a bhí ann. Tá an chalaois a deirtear a rinneadh mar ábhar fiosrúcháin atá ag dul ar aghaidh faoi láthair ag Biúró Náisiúnta an Gharda Síochána um Choireacht Eacnamaíoch. Glacfaidh an tsaincheist roinnt blianta chun conclúid dlí iomlán a bhaint amach agus coinneofar an Bord agus an Coiste Iniúchóireachta agus Riosca suas chun dáta maidir le gach forbairt.

D'ainneoin cúrsaí thuasluaite, tá an Bord sásta leis an timpeallacht rialála foriomlán d’Uisce Éireann agus go bhfuil córas rialaithe inmheánaigh éifeachtaigh i bhfeidhm agus déantar é a chothabháil agus a oibriú gan aon sárú ábhartha i rith na bliana.

Conclúid

Príomhghníomhaíochtaí agus forléargas na Cuideachta

Cuirtear na príomhghníomhaíochtaí agus forbhreathnú ar an gCuideachta ar fáil in athbhreithniú an Phríomhoifigigh Feidhmiúcháin.

Torthaí don bhliain

Tá torthaí na bliana leagtha amach sa chuid maidir le hAthbhreithniú Airgeadais. Is é treoir bheartais an scairshealbhóra nár chóir d’Uisce Éireann díbhinn a íoc; ina ionad sin, ba chóir aon bharrachas óna oibríochtaí a ath-infheistiú sa bhonneagar uisce.

Athbhreithniú gnó agus forbairtí sa todhchaí

Tá tráchtaireacht ar fheidhmíocht sa bhliain dar críoch an 31 Nollaig 2024, lena n-áirítear faisnéis ar fhorbairtí amach anseo, san Athbhreithniú Oibriúcháin.

Taifid chuntasaíochta

Creideann na Stiúrthóirí go bhfuil siad tar éis ceanglais Alt 281 go 285 d’Acht na gCuideachtaí 2014 a chomhlíonadh maidir leis an oibleagáid atá orthu, leabhair chuntais leordhóthanacha a choinneáil agus pearsanra cuntasaíochta a fhostú chuige sin a bhfuil an saineolas cuí aige, chomh maith le hacmhainní leordhóthanacha a chur ar fáil don fheidhm airgeadais. Coimeádtar taifid chuntasaíochta na Cuideachta ag Áras Colvill, 24/26 Sráid Thalbóid, Baile Átha Cliath 1.

Síntiúis Pholaitíochta

Ní dhearna an Chuideachta aon síntiús polaitiúil i gcaitheamh na bliana airgeadais (2023: Nialas).

Príomhrioscaí agus Éiginnteachtaí

Tá an Chuideachta neamhchosanta ar roinnt mhaith rioscaí mar gheall ar chastacht rialaithe agus oibriúcháin ár ngnó. Is trí rioscaí agus na deiseanna féideartha a thuiscint a bheidh ar chumas na cuideachta cinntí eolasacha a dhéanamh, agus luach breise a bhaint amach dár gcuid páirtithe leasmhara dá bharr. Pléitear achoimre ar na príomhrioscaí atá roimh an gCuideachta sa chuid Tuarascáil ar Bhainistiú Riosca. Féach ar nóta 22 le haghaidh anailís iomlán ar spriocanna, beartais agus neamhchosaint na Cuideachta maidir le bainistiú riosca airgeadais.

Taighde agus forbairt

Sa bhliain 2024, d’fhorbair an Foireann Nuálaíochta straitéis chun nuálaíocht a sholáthar in Uisce Éireann. Bhunaigh sé seirbhísí nuálaíochta níos cuíchóirithe le haghaidh 1) moltaí na bhfostaithe, 2) slabhra soláthair chun an gcuid teicneolaíochta agus a seirbhís a thabhairt isteach agus 3) taighde a dhéanamh ar eagraíochtaí/ollscoileanna chun a bheith rannpháirteach le hUisce Éireann. Cuireadh cur chuige atá á threorú ag punann i bhfeidhm chun an nuálaíocht a dhíriú ar phríomhdhúshláin gnó, agus is é an chéad ceann ná punann nuálaíochta Neodrachta a dhíríonn ar laghdú ar astaíochtaí próisis fuíolluisce.

Cé go ndéantar tionscnaimh nuálaíochta a mhaoiniú go díreach trí bhuiséid Chaipitil agus Oibríochta, tá dul chun cinn déanta chun luas na nuálaíochta a mhéadú in Uisce Éireann trí phlé a dhéanamh ar infhaighteacht agus inrochtaineacht maoinithe trí chomhoibriú tras-fheidhmeach agus comhoibriú slabhra soláthair. I measc na samplaí: D’fhaomh an Coimisiún um Rialáil Fóntais €1.26 milliún le haghaidh tionscadal Réitigh Bunaithe ar an Dúlra, a cuireadh tús leis i mí Mheán Fómhair agus atá á threorú ag Straitéis Sócmhainne. Táimid ag comhoibriú chomh maith le foirne eile Uisce Éireann chun taighde agus nuálaíocht phíolótach a chur ar fáil, lena n-áirítear Suirbhéanna Ladrainn ar Shéaraigh, MS-Copilot AI agus Customer Re-Connect (an tseirbhís teachtaireachta nua atá againn a bhfuil cur síos déanta air laistigh den chuid Athbhreithniú Oibriúcháin).

Príomhtháscairí feidhmíochta

Déanann na Stiúrthóirí monatóireacht ar fheidhmíocht trí leas a bhaint as sraith príomhtháscairí feidhmíochta. Déantar iad a mheas go mionsonrach laistigh den chuid Príomh-tháscaire Feidhmíochta sa tuarascáil seo.

Na Stiúrthóirí agus an Rúnaí agus a gcuid Leasanna

Ní raibh leasanna tairbhiúla ag na Stiúrthóirí aon uair le linn na bliana airgeadais ná ar an 31 Nollaig 2024.

Nochtann Stiúrthóirí aon leas agus, de réir mar a éilíonn an Cód, ní bhíonn siad páirteach in aon phlé ná cinnteoireacht de chuid an Bhoird áit a bhfuil coinbhleacht ann nó áit a bhfuil leas díreach nó indíreach acu. De réir Alt 1.4 de na Riachtanais um Thuairisciú Gnó agus Airgeadais atá i gceangal leis an gCód, tá cur síos ar luach saothair an POF don tréimhse le fáil i nóta 3 de na ráitis airgeadais.

Acht na gCuideachtaí 2014

De bhun Alt 151 d’Acht na gCuideachtaí 2014, tá Uisce Éireann díolmhaithe ón oibleagáid, na focail “Cuideachta Gníomhaíochta Ainmnithe” a úsáid chun cur síos ar chineál na cuideachta ina ainm.

Ráiteas ar fhaisnéis iniúchta ábhartha

De réir Alt 330 d’Acht na gCuideachtaí 2014, dearbhaíonn na Stiúrthóirí nach bhfuil, chomh fada agus is eol dóibh féin, aon fhaisnéis iniúchta ábhartha nach bhfuil iniúchóirí reachtúla na Cuideachta ar an eolas fúithi, agus go bhfuil na Stiúrthóirí tar éis na bearta uile a chur i gcrích a raibh de dhualgas orthu iad a chur i gcrích mar Stiúrthóirí chun iad féin a chur ar an eolas faoi aon fhaisnéis iniúchta ábhartha agus chun a dhearbhú gur cuireadh an fhaisnéis sin ar a súile d’iniúchóirí reachtúla na Cuideachta.

Gnóthas Leantach

Tá ionchas réasúnach ag na Stiúrthóirí go leanfaidh an Chuideachta dá dliteanais a chomhlíonadh de réir mar a bhíonn siad dlite, agus go leanfaidh sí i mbun oibriúcháin go ceann i bhfad. Léirítear le tuartha agus réamh-mheastacháin na gnólachta go bhfuiltear ag súil go gcomhlíonfaidh Uisce Éireann a dhliteanais nuair a bhíonn siad dlite trí mheascán de mhaoiniú Stáit agus taraifí a ghearrann Uisce Éireann. Dá réir sin, tá na Stiúrthóirí fós ag dul i muinín bhonn an ghnóthais leantaigh maidir le hullmhú ráitis airgeadais na Cuideachta.

Féach ar nóta 1 de na Ráitis Airgeadais le haghaidh nochtadh mionsonraithe gnóthais leantaigh na Cuideachta.

Imeachtaí ina dhiaidh sin

Níor tharla eachtraí suntasacha a chuir as don Chuideachta ó dheireadh na bliana airgeadais, seachas mar atá luaite i nóta 26 de na ráitis airgeadais.

Iniúchóir neamhspleách

Tháinig socrúcháin freagrachta agus iniúchta athbhreithnithe i bhfeidhm d’Uisce Éireann nuair a cuireadh tús leis an Acht um Sheirbhísí Uisce (Leasú) 2022. Ón 1 Eanáir 2023, tá Uisce Éireann faoi réir dhá iniúchadh ceann amháin ag an Ard-Reachtaire Cuntas agus Ciste agus ceann eile ag a iniúchóir reachtúil tráchtála faoi Achtanna na gCuideachtaí.

I gcomhréir le hAlt 17C (4) den Acht um Sheirbhísí Uisce, 2013 (arna leasú), tá táillí iníoctha do Deloitte Ireland LLP chun iniúchadh a dhéanamh ar ráitis airgeadais Uisce Éireann don bhliain 2024 faoi réir fhaomhadh an Aire Tithíochta, Rialtais Áitiúil agus Oidhreachta le cead ón Aire Caiteachais Phoiblí, Bonneagair, Athchóirithe na Seirbhíse Poiblí agus Digitithe.

I ndiaidh chur i gcrích phróiseas tairisceana iomaíche sa bhliain 2024 agus comhairliúchán leis an Aire, ceapadh Deloitte Ireland LLP mar iniúchóir tráchtála reachtúil d’Uisce Éireann do na blianta 2024, 2025 agus 2026.

I gcomhréir le hAlt 17B(5) den Acht um Sheirbhísí Uisce, 2013 (arna leasú), tá táillí iníoctha don Ard-Reachtaire Cuntas agus Ciste chun iniúchadh a dhéanamh ar ráitis airgeadais Uisce Éireann don bhliain 2024 faoi réir fhaomhadh an Aire Tithíochta, Rialtais Áitiúil agus Oidhreachta le cead ón Aire Caiteachais Phoiblí, Bonneagair, Athchóirithe na Seirbhíse Poiblí agus Digitithe.

Ar son agus thar ceann Uisce Éireann:

Jerry Grant

Cathaoirleach

Gerard Britchfield

Ball Boird